Soal Jawab Isu Ajaran Sesat Di Malaysia
Paparan isu kebanyakannya oleh pihak media secara terbuka. Memandangkan ia berkait rapat dengan Agama Islam, maka perhatian terhadapnya diberi satu tumpuan yang mendalam, oleh itu ustaz Abdullah Tohir akan cuba mendedahkan isu ajaran sesat melalui soal jawab.
Dengan ini diharap dapat merongkaikan segala ke tidakpahaman ummah terhadap ajaran salah dan menyeleweng ini, serta dapat membentuk identity dan jati diri umat islam yang sebenar sepertimana yang diwarisi dari baginda Rasulullah s.a.w.
Sesuatu fahaman atau ajaran tidak dikatakan salah atau sesat kecuali jelas kandungannya bertentangan dengan sumber perundangan islam. Sehubungan itu kita perlu definasi yang tepat dalam memahami hakikat ajaran sesat atau ajaran salah.
mereka tidak menjadikan ilmu sebagai wacana teras dalam ajaran mereka, situasi ini menjadikan
kepercayaan atau tindakan mereka tidak berpaksikan kepada sumber ilmu yang jelas, malah ia
dilihat sebagai keputusan akal yang bebas dari individu atau kumpulan tertentu sahaja. Hasilnya
segala ketentuan hukum seperti: wajib, sunat, harus haram dan makruh di abaikan dan diubah
suai.
mereka tidak memandang pentingnya ijmak sebagai punca pengetahuan islam mereka mahu
merongkai semula segala ajaran-ajaran agama dan ilmu-ilmu islam daripada Al-Quran dan As-
Sunnah dan mereka menjadikan ajaran mereka itu sebagai alat untuk mencemarkan Al-Quran
dan As-Sunnah serta menyusun semula mengikut cara mereka sendiri.
kematian para ulama yang benar lagi wara, sebahagian umat Islam selesadengan cara hidup
mereka.
Budaya dan hedonistic semakin menjadi-jadi, akibatnya tanggung jawab memahami Agama Islam
dilupakan. Ilmu asas, fardu ain seperti akidah, syariah dan akhlak dipinggirkan, manakala ilmu
keduniaan meterialistik diutamakan, kemuncaknya muncullah masyarakat yang jahil tentang
agama tetapi sensitive dengan isu-isu Agama.
Islam dari sumber yang tidak wajar, sehingga ia membuat kesimpulan dan membina kepahaman
yang salah tentang Islam,
Hasil dari kesilapan itu diajar pula kepada orang lain, faktor inilah pengangan akidah menjadi
longgar dan rapuh, akhirnya menjerumuskan seseorang kedalam ajaran sesat atau ajaran salah.
baru, tapi ianya bermula sebelum kewafatan Nabi s.a.w. dimana telah lahir beberapa orang telah
mendakwa dirinya sebagai nabi selepas Rasulullah s.a.w.dan menyebarkan ajarannya kepada umat
Islam pada masa itu, seperti Musallamah al-Kazzab,Sajah dari kabilah bani Asad dan al-Aswad al-
Nusi dari Yaman.
memerlukan kajian sejarah yang terperinci, Cuma yang boleh nyatakan disini, ajaran sesat yang
dikenal pasti paling lama bertapak ditanah melayu adalah ajaran taslim yang dibawa oleh
mohamad bin shafie atau dikenali sebagai haji Ahmad matahari, paa akhir abad ke19. Ajaran ini
bermula di kampong seronok, bayan lepas pulau pinang, mereka juga menggelar diri mereka
sebagai Ikhwan.
kebanyakannya mempunyai pertalian yang erad antara satu sama lain, hal ini penting bagi mereka
supaya segala maklumat dapat dirahsiakan dari pengahtahuan umum.
Dan modus operasi merekajuga tidak dapt dihidu sewenang-wenangnya oleh pihak berkuasa, selain
itu mereka juga menjadikan tempat-tempat yang berlokasi strategic sebagai markaz ajaran mereka.
kebiasaannya, lokasi yang dipilih adalah dikawasan pendalaman, kawasan terpencil lagi sunyi,
perumahan mewah, flat tertentu, kawasan hutan dan tanah milik individu milik tertentu sebagai
pusat aktiviti
hukuman serta implikasi yang amat berat, dalilnya sebagaimanayang dinyatakan Al-Quran, Firman
Allah s.w.t. yang bermaksud: “Dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) daripada
agamanya (Agama Islam) lalu ia mati sedangkan dalam keadaan kafir, maka orang yang demikian,
rosak binasalah segala amal usahanya (yang baik) didunia dan akhirat. Mereka itulah ahli neraka
dan kekal didalamnya (selama-lamanya) (surah Al-Baqarah 2: 217)
bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang menukar agamanya hendaklah dipancung lehernya
“ (al-Muatta).
Berdasarkan nas-nas diatas, dapat disimpulkan bahawa hukuman terhadap sesiapa yang keluar dari
agama Islam kepada mana-mana agama atau tampa agama samaada melalui pengucapan, perbuatan
dan iktikad, atau yang kufur dan syak pada perkara yang menjadi maklum dalam agama, maka
hukumnya adalah murtad dan kafir, dia juga layak dikenakan hukuman bunuh.
hukum pancung, mengikut akta pengurusan Islam diMalaysia, khususnya dalam kes yang berkaitan
dengan isu ajaran sesat dan penyelewengan akidah, hukumannya rm3,000, 5 tahun penjara atau 6
kali sebatan. Jadi tiba masanya untuk kita menambah baik system perundangan Islam kea rah
memantapkan lagi perundan islam dimalaysia.
Hal ini penting supaya bidang penguatkuasaan bukan hanya bertindak sebagai penghukum,
tetapi dilihat sebagai badan yang mendidik masyarakat, khususnya berkaitan dengan ajaran sesat.
ajaran mereka , hal ini penting supaya masyarakat jelas dengan identity mereka yang sebenar.
sebenarnya bukan dari kalangan ahli Sunnah-waljamah, antara ajaran sesat atau menyeleweng
yang kontemporari ialah:
Mereka ini terlalu fanatic kepada Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim dan Muhammad Abdul Al- Wahhab Al-Banniyy dan lain-lain, mempraktik nusus mutasyabihat secara lahir, memahami konsep bid’ah secara ghuluw (melampau), mentakfir dan menyesatkan umat Islam dengan perkara yang furu dan tidak menghormati pendapat para Ulama.
Mereka ini pula memahami Islam menurut barat, ia bermula era 80an di Amerika Utara, dan dicetuskan oleh pemikir Yahudi, disebar luas berdasarkan prinsip rasional, memecah belahkan umat Islam, antara egennya:
Sisters in Islam, Mohammed al-Koun, Bainah Anwar, Astora Jabat, Farish Noor dan lain-lain
lagu, Menggunakan symbol-simbol syaitan, aktivitinya dijalan secara rahsia, mengoyak dan
membakar Al-Quran dan fanaik kepada ketua.
menerima Hadis sebagai system perundangan Islam: mereka mendakwa Hadis perlu dinilai
semula, mereka banyak menggunakan logic akal, taasub kepada satu pandangan dan tidak mahu
menerima pandangan orang lain. Ejennya Jemaah Al-Quran Malaysia (Jam): Kasim Ahmad dan
kumpulannya.
seseorang.
Jika akidah yang yang suci menjadi tercemar dan bercampur baur dengan najis ajaran sesat ia secara
automatik menghakis ketulinan agama yang diperagakan oleh Al-Quran dan As-sunnah dan ini
membahayakan agama, selain itu terdapat juga kesan terhadap masyarakat, contohnya: runtuhnya
institusi kekeluargaan, keretakan boleh berlaku didalam keluarga dan masyarakat yang menganut
ajaran sesat disebabkan perbedaan akidah dan rasa curiga sesama mereka,kesan kedua, ialah
perpaduan umat tergugat, sikap fanatik penganut ajaran sesat terhadap kumpulan dan pemimpin
mereka, menyebabkan tidak menghormati masyarakat sekeliling, manakala kesan yang ketiga ialah
berlaku keganasan, kepatuhan membuta tuli kepada pemimpin ajaran sesat memudahkan
pengikutnya dipergunakan untuk melakukan keganasan, ini menjejaskan perpaduan dan
kehormatan hidup dalam masyarakat.
duniawi dan ukhrawi.
Kerana penglibatanya itu menjadikan dirinya berada dipersimpangan, dilemma dalam mencari
pengangan dan amalan hidu yang sebenarnya, Dia juga tidak mendapat kenikmatan hidu beragama
dan penuh ketenangan, hidupnya terasa kosong tanpa sebarang pengertian dan kesudahan, kesan
kedua, mengikut ajaran sesat akan menyebabkan minda seseorang itu terkongkong, malah
tercetusnya perbuatan dan kelakuan yang tidak rasional kerana ketaksuban mereka, kesan ketiga
akan menyebabkan seseornag itu lupa akan tnaggung jawabnya dalam menguruskan hal ehwal diri
dan keluarganya, scenario ini menjadikan pengurusan diri dan keluarganya terabai, kesan keempat
mengamalkan ajaran sesat menyebabkan masa banyak terbuang dengan aktiviti yang tidak sihat dan
bertentangan dengan ajaran islam, seperti memuja-muja dan melakukan amaln syirik dan khurafat.
sesat mengikut bidang kesalahan yang telah dilakukan, samaada dikenakan hukuman Hudud, Qisas
atau Tak’rur.
kebiasaan manusia sehingga mencecah tahap dewa, wali dan nabi, bahkan wujud arahan dan
kepercayaan bahawa sesuatu maksud tidak akan berhasil kecuali dengan kekuasaan syeikh tersebut.
halangan ini dilakukan, kononnya tidak dapat memberi tumpuan kepada ajaran mereka,
Dan tumpuan kepada guru yang lain dikhuatiri menghalang seseorang itu dari mendapat limpahan
dari syeikhnya itu.
guru mereka, walaupun ajaran atau amalan tersebut menyalahi Syari’at Islamiah. Segelintir mereka
pula yang tahu asas Agama tetapi tidak berani membantah, kononnya dikhutiri terkena sumpahan
atau badi tertentu dari gurunya, inilah sebahagian gambaran ssikap fanatic dengan pemimpin
mereka.
yang benar, mereka juga mengetepikan akidah ahli sunnah-waljamaah yang dirintis oleh golongan
Asya’irah dan Mataruddiyah menolah mazhab empat yang muktabar, menggunakan ayat-ayat
mutasyabihat secara zahir, ini menyebab mereka menolak perkara Qot’ie yang ada didalam Al-
Quran dan As-Sunnah seperti ajaran Bahai dan Qadyani menolak jihad.
berleluasa, kedua ia menganggu agenda pembangunan Islam yang dicetuskan oleh pemerintah, ini
kerana pihak pemerintah, khususnya pihak berkuasa Agama terpaksa mengorban masa, tenaga dan
wang ringgit yang banyak untuk membasmi pengaruh ajaran sesat.
pemerksanya beralih arah dan terbantut, ketiganya ia akan mengancam keselamatan Agama dan
Negara sebagai contoh pada 16 Oktober 1980 seramai 8 orang dari kumpulan ajaran sesat pemimpin
Ahmad Nasir kemboja yang mengaku sebagai imam Mahdi setelah mereka menyerang dan
mencederakan anggota yang bertugas dibalai polis Batu Pahat johor.
berleluasa di negara kita akan menyebabkan bahaya kepada Agama, Negara dan Ummah, maka
sayugianya pihak-pihak bertanggungjawab perlu membuat pemantauan terhadap kemunculan dan
pergerakan mereka dari masa ke semasa.
hal ini penting supa isu-isu yang berkaitan dapat ditangani dengan baik dan berhemah, demi kesucian Agama Islam, maruah bangsa dan keperluan negara.
No comments :